FAQ - Ofte stilte spørsmål
Her finner du mulig den informasjonen du søker:
PAKKE UTLEVERT DIN POSTKASSE - men pakken ligger ikke i postkassen
Alle pakker som er for store for postkassen, vil bli levert "Post i Butikk". Kunden vil allikevel noen ganger få beskjed om at «pakken er utlevert i din postkasse» pr. SMS eller E-mail. Postmannen tar de som er for store, med seg til Post i Butikk og du skal få en hentelapp fra dem.
Av erfaring vet vi også at mange steder får man bare «purring» på å hente pakken i Post i Butikk.
NÅR DIN ORDRE BLIR DELT OPP I 2 ORDRER
Vit at ved din ordre, vil Klarna/Vipps/Paypal/Visa først«reservere» ordresummen. Slik at vi kan justere ned beløpet hvis vi f.eks ikke kan levere alt på din ordre.
Her er hva som skjer hvis vi må dele opp ordren i 2 ordrer:
Klarna m.m. «arresterer» summen for din ordre, vi aktiviserer den første ordren og får pengene for de varene som vi sender. Klarna m.m. holder summen for restordren fortsatt i «arrest» og når vi sender det til slutt, aktiviserer vi summen for restordren og da «frigir» Klarna summen og overfører den til oss.
Hvis vi ikke kan levere de siste varene og vi må kansellere, vil Klarna m.m. «frigi» denne summen og returnere den til deg.(eller redusere din totalgjeld hos dem)
NÅR VI HAR "NULLET" EN VARE PÅ ORDREN DIN
Da er vi utsolgt og når vi nuller en varelinje, justeres summen automatisk hos Klarna m.m. tilsvarende.
Ikke alle kunder ser det, da opprinnelige trekksum sum justeres ned i mange tilfeller.
PAKKE I RETUR
Vi får endel pakker i retur da oftest Posten ikke kjenner til mottakers nye adresse eller at kundens Postkasse ikke er merket med fullt navn og adresse.
Det er nå blitt avsenders ansvar og påse at mottaker har sin adresse registrert hos Posten.
Mange tror det holder med å registrere ny adresse hos Folkeregisteret/Altinn.no, men det gjør det ikke.
Man må også registrere seg hos på Posten sin hjemmeside.
ER VÅRE STENER&KRYSTALLER EKTE?
Det er et spørsmål vi får ofte.. Vi kan ikke bruke dyre tester for å sjekke enhver stein, da hadde prisene mangedoblet seg, men vi gjør alt i vår makt for å hindre falske steiner. Vi kjøper av store og markedsledende leverandører som absolutt ikke ønsker å selge falske steiner. De selger også til gullsmeder, museer m.m. Og vi har opparbeidet oss stor erfaring og foretar enkle tester hvis vi får inn et parti som avviker fra normalen.
Vi mener ingen tilbydere av steiner/krystaller kan garantere for ektheten, da det ville ha blitt veldig dyrt og helst burde man ha tatt ut disse steinene fra gruvene selv.
Vårt sterke ønske om å tilby ekte steiner & krystaller og i tillegg vår erfaring og kontrollmekanismer vi bruker, er det vi kan tilby av garanti.
Det vil alltid være noen der ute som ikke vil oss vel. Vi er nå trolig Norges største innen stein&krystaller og vi er derfor størst utsatt for usannheter på sosiale medier.
NB: Stener som f.eks Opalitt, Aurakrystaller, Turkis Hovelitt er menneskeskapte/endret sin form og da står det informert om under hver enkelt stein.
Vi har fått høre om kritikk av oss på sosiale medier om at vi selger falske steiner. Eksempelet de brukte var Aurakrystall og Turkenitt.....(vennligst les produktinformasjonen før dere hyper opp noe usant..., disse er opplyst om at er menneskeskapte/endret.)
Så var det hun som hadde lest på Youtube om alle disse falske steinene som var på markedet. Hun sendte kjapt melding om at hennes onkel var geolog og han hadde erklært alle steinene hun hadde kjøpt hos oss for falske.
Hva var sannheten: Sannheten var at hun TRODDE våre steiner var falske(pga Youtube) og når hennes onkel faktisk kom en stund etter, visste deg seg at steinene var ekte allikevel...
Det er mulig man må slutte å selge f.eks ekte Citrin og Malakitt, da veldig mange "nyoppnevnte" krystalleksperter kan mer enn oss...Det virker sånn iallefall...og bedømmer våre dyre innkjøp som uekte..
Da kan vi heller kjøpe falsk Brent Citrin og Fake malakitt til en slikk og ingenting. Og selvfølgelig informere om det. Så slipper vi å bruke krefter på å "berolige" folk som har lest om falske steiner på Youtube og annet sosialt medie.
Høsten 2021 kom vi med egen klassifisering på de stener og krystaller som er besiktighet fysisk av oss eller vår norske ekspert innen geologi. Det betyr at disse stener/krystaller eller smykke er tatt ut av oss fysisk hos produsent. En slags klassifisering, men det betyr ikke at våre steiner/krystaller uten klassifisering er uekte. Vi vet at våre store europeiske leverandører besiktiger selv produsentene, så disse kan være vel så gode som de vi vil klassifisere i fremtiden.
Vi i Mystica og våre andre nettbutikker hater rett og slett falske steiner/krystaller, så vi gjør alt i vår makt for å ikke ha det i vårt sortiment. Vi foretar endel testkjøp hos nye produsenter og med det forstår vi hvem vi kan stole på. Men vi elsker enkelte menneskeskapte stener som f.eks Stjernestenene og spesielt aurakrystallene:)
Her er historien til bilselgeren som ga eieren av Mystica verdifull erfaring som 20-åring:
"Jeg skulle kjøpe en bruktbil og besøkte flere bilfirmaer og alle skrøt så mye av disse billige bilene. Jeg hadde knapt råd til å kjøpe en bil, så undret på hvorfor de ikke hadde flere mangler. De påstod det var knapt mangler på de. Jeg valgte å ikke stole på dem og tilslutt fant jeg en selger som opplyste om endel feil og mulige fremtidige reparasjoner på en bil. Jeg ble nysgjerrig på fyren og spurte hvorfor han var så ærlig og oppriktig. Han sa: Jeg vil at du kjøper flere enn 1 bil av meg. 30 år etter stemmer det, jeg kjøper kun av Per som han heter:) Og det har blitt 7-8 biler:)
Og det ble filosofien til alle oss i Mystica og våre andre nettbutikker. Som kunde skal du alltid få lyst til å kjøpe av oss igjen:) Til dere som ikke er fornøyd, send oss en e-mail på post@mystica.no så skal vi nok få fikse opp i det:)
Hilsen grunnlegger og eier av Mystica.no: Jørn Haugerød
Salg av stein & krystaller siden 2009
KJØPE DIREKTE?
Hvis du/dere ønsker å se varen fysisk før /du dere kjøper, ta kontakt med oss på e-mail. Vi tar i mot kunder 1 dag pr.uke og varer kan da kjøpes direkte fra lager. Vi har kun Vipps
Vi må dessverre prioritere våre bestillinger fra dere kunder og ved å samle besøk til 1 dag pr.uke, får vi optimalisert ordrer og fysiske besøk.
Vår adresse: Nedre Eikervei 37 A - 3045 DRAMMEN
(Vis a vis City Self Storage Inngang 1 og 2 . Vi har sideinngangen ved bussholdeplassen)
VIPPS HAR TRUKKET MEG DOBBELT (SUM TRUKKET 2 GANGER)
Vi har erfart at noen få ganger blir kunder trukket 2 ganger ved bruk av Vipps. En feil som de jobber med.
MEN: Vi i Mystica får kun den ene summen og når vi har pakket sendingen, aktiviserer vi ordren og summen
blir da hentet fra Vipps. Vi har ingen mulighet til å trekke mer enn ordrens sum.
Den andre summen blir stående som "reservert" og vil returneres tilbake til kunden. Du som kunde trenger ikke å foreta deg noe som helst. Hvis behov for mer informasjon, ta kontakt med Vipps. Vi kan ikke hjelpe mer enn å informere.
ER DERES VARER ETISK HENTET/UTVUNNET/FREMSTILT/BÆREKRAFTIG?
Vi kjøper fra 50-talls forskj. produsenter/leverandører og har ingen mulighet til å kontrollsikre slikt.
Vi har ikke midler til å reise til hver enkelt produsent.
Spør vi de enkelte produsentene, så er de «dressert» til å si ja. Det holder ikke for oss.
Men: Vi kjøper fra store handelshus stort sett og bl.a. støttes enslige kvinner med eller uten barn i India. Deler av omsetningen går f.eks til å sikre jobber i lokalsamfunnet og f.eks gjenplanting av trær eller donere til de som skal passe på at kun "skadet/død" Palo Santo trær skal brukes til Palo Santo Produkter. Originale Maya-Produkter som gir støtte til urfolket. Andre etiske firmaer er f.eks Holy Lama og English Teashop.
Vi blir alltid oppfordret til å gi en donasjon og vi har bl.a. donert til en landsby i Afrika som lager flere av produktene.
FAKTURA
Vi kan utstede faktura til kommuner, statlige institusjoner og større privatfirmaer.
Ordren sendes da til oss på e-mail. Husk fakturaadresse og event. ref.mottaksnummer. Husk å påføre riktig
kontaktperson og leveringsadresse.
JEG KOMMER IKKE VIDERE FRA HANDLEKURVEN
Når man ikke kommer videre i til å betale, fra handlekurven, så skyldes det at 1 eller flere varer i din
handlekurv har blitt utsolgt i mellomtiden. Varen(e) må fjernes før man kan gå videre.
Se etter underlinje «må fjernes…» «eller 5-40 dagers lev.tid».
JEG ØNSKER Å BYTTE ELLER RETURNERE KLÆR - Hvordan går jeg frem?
Hvis du ikke ønsker et plagg, så gjelder angreretten. Skjemaet sendes automatisk til
deg på din oppførte e-mail når vi har sluttført din ordre og trykt "send".
NB: Ikke fjern lappene på plagget eller innpakningen. Da vil varen bli kraftig forringet og vi kan trolig ikke selge den via nettbutikken. 30-70% av varens verdi vil da ikke bli refundert.
Gjør så følgende:
- Send de varene du ønsker å bytte i retur til oss. Du er ansvarlig for at de kommer helt frem, så vi anbefaler å sende med sporing.
- Send oss en mail om hvilke varer du ønsker å bytte og evt. Hva du vil bytte de i eller om du vil returnere uten å bytte. (event.angrerettskjema)
- Så snart varene er mottatt vil vi sende nye varer / Kreditere i Klarna det du ikke skal beholde.
Hvis du har valgt å betale med Klarna, så du må logge på din Klarna konto og utsette betalingen på de varene som du ikke vil beholde.