Gigantisk utvalg
Fri frakt over 1000,-
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Megastort utvalg | Fri frakt over 1000,- | Fysisk butikk åpen mandag til fredag 0930-1430 - lørdag 1200-1600

Opptil 30% rabatt på røkelse

FAQ - Ofte stilte spørsmål

Her finner du mulig den informasjonen du søker:
 

PAKKE UTLEVERT DIN POSTKASSE - men pakken ligger ikke i postkassen

Alle pakker som er for store for postkassen, vil bli levert "Post i Butikk". Kunden vil allikevel noen ganger få beskjed om at «pakken er utlevert i din postkasse» pr. SMS eller E-mail. Postmannen tar de som er for store, med seg til Post i Butikk og du skal få en hentelapp fra dem.
Av erfaring vet vi også at mange steder får man bare «purring» på å hente pakken i Post i Butikk.

 

NÅR DIN ORDRE BLIR DELT OPP I 2 ORDRER

Vit at ved din ordre, vil Klarna/Vipps/Paypal/Visa først«reservere» ordresummen. Slik at vi kan justere ned beløpet hvis vi f.eks ikke kan levere alt på din ordre.

Her er hva som skjer hvis vi må dele opp ordren i 2 ordrer:
Klarna m.m. «arresterer» summen for din ordre, vi aktiviserer den første ordren og får pengene for de varene som vi sender. Klarna m.m. holder summen for restordren fortsatt i «arrest» og når vi sender det til slutt, aktiviserer vi summen for restordren og da «frigir» Klarna summen og overfører den til oss.

Hvis vi ikke kan levere de siste varene og vi må kansellere, vil Klarna m.m. «frigi» denne summen og returnere den til deg.(eller redusere din totalgjeld hos dem) 

 

NÅR VI HAR "NULLET" EN VARE PÅ ORDREN DIN

Da er vi utsolgt og når vi nuller en varelinje, justeres summen automatisk hos Klarna m.m. tilsvarende. 
Ikke alle kunder ser det, da opprinnelige trekksum sum justeres ned i mange tilfeller. 

PAKKE I RETUR

Vi får endel pakker i retur da oftest Posten ikke kjenner til mottakers nye adresse eller at kundens Postkasse ikke er merket med fullt navn og adresse.

Det er nå blitt avsenders(Mystica) ansvar og påse at mottaker har sin adresse registrert hos Posten.
Mange tror det holder med å registrere ny adresse hos Folkeregisteret/Altinn.no, men det gjør det ikke.
Man må også registrere seg hos på Posten sin hjemmeside.

 

ER VÅRE STENER & KRYSTALLER EKTE?

Pr.03.11.23
Vanlige kinesere etterspørr mer og mer ekte steiner og krystaller siden Corona-perioden, og det er både bra og ikke så bra...for oss nordmenn. Enkelte steiner blir rett og slett borte fra markedet...
I oktober ble det forøvrig informert at Brasilianske myndigheter har stengt 2 av de største Ametyst-gruvene.. Vi vet ikke hvorfor... Kan bety at Ametyst blir mye dyrere fremover..

Om våre steiner & krystaller er ekte er et et spørsmål vi får til tider. Noen store utenlandske nettbutikker tilbyr steiner i uante former og størrelser til en billig pris. Ametyst, Rosenkvarts, Bergkrystall m.m. er faktisk ganske dyrt hvis råstein skal foredles til anheng elller f.eks kule. Det enkleste tipset er å se etter naturlige inklusjoner/cracks/urenhetrer:)

Har du en perfekt kule, generator eller lignende?
Og hvis den er stor.. Uten spor av naturlige urenheter typisk for stenen...
Da har du enten vært veldig heldig og har en perfekt og veldig dyrt eksemplar.
Eller så er den formstøpt. Ulike kvartser m.m. blandet sammen i form. Og tilsatt farge.
Tipset er igjen på større steiner: Vær glad når du finner urenheter:)

Vi kan ikke bruke dyre tester for å sjekke enhver stein, da hadde prisene mangedoblet seg, men vi gjør alt i vår makt for å hindre falske steiner. Vi kjøper av store og markedsledende leverandører som absolutt ikke ønsker å selge falske steiner. De selger også til gullsmeder, museer m.m. Og vi har opparbeidet oss stor erfaring og foretar enkle tester hvis vi får inn et parti som avviker fra normalen.

Vi mener ingen tilbydere av steiner/krystaller kan garantere for ektheten, da det ville ha blitt ekstremt dyrt og helst burde man ha tatt ut disse steinene fra gruvene selv. 
Vårt sterke ønske om å tilby ekte steiner & krystaller og i tillegg vår erfaring og kontrollmekanismer vi bruker, er det vi kan tilby av garanti.


Det vil alltid være noen der ute som ikke vil oss vel. Vi er nå trolig Norges største innen stein&krystaller og vi er derfor størst utsatt for usannheter på sosiale medier.


En ting er veldig viktig: Hvis vi fremmer menneskapt stein/krystall, er det fordi den ikke ligner ekte steiner....
Vi diigger at bergkrystall kan senkes i et elektrolysbad og tilføres edelt metall, og opp av badet fremstå som noe veldig eget og spesielt. Herlig:) Da får vi Aurakrystallene:)  Så lenge det ikke skal erstatte eller .f.eks fremstå Serpentin som Jade f.eks. Det bør opplyses om.... 
Så det er vikig å lese hva man skal kjøpe. Alt er informert om på hvert enkelt produkt hos oss.

NB: Stener som f.eks Opalitt, Aurakrystaller, Turkis Hovelitt er menneskeskapte/endret sin form og da står det informert om under hver enkelt stein. Og de ligner ingen andre steiner....


Vi har fått høre om kritikk av oss på sosiale medier om at vi selger falske steiner. Eksempelet de brukte var Aurakrystall og Turkenitt.....(vennligst les produktinformasjonen før dere hyper opp noe usant..., disse er opplyst om at er menneskeskapte/endret.)
Det kan jo hende at disse kritikerne har en helt annen agenda: Kanskje de har et ønske om å selge selv svart eller hvitt, da de selv selger steiner, eller at de bruker sosiale medier før de kontakter oss om en dårlig kvalitet. Også videre. Ta bilde av produktet og send oss e-mail om det, vi er ikke vanskelig. Vi tilbyr tross alt naturlige kvaliterer og noen ganger blir ikke du som kunde fornøyd. Og det er helt forståelig:)

Vi vil på ingen måte forsvare oss selv på slike medier. Man får selv søke sannheten.

Høsten 2021 kom vi med egen klassifisering på de stener og krystaller som er besiktighet fysisk av oss eller vår norske ekspert innen geologi. Det betyr at disse stener/krystaller eller smykke er tatt ut av oss fysisk hos produsent. En slags klassifisering, men det betyr ikke at våre steiner/krystaller uten klassifisering er uekte. Vi vet at våre store europeiske leverandører besiktiger selv produsentene, så disse kan være vel så gode som de vi vil klassifisere i fremtiden. Vår egen klassifiseringn kalles NATURSKATT og vi er ganske så trygge på at dette er blant Europas beste klassifiseringer. Men vi kan selfølgelig ikke dokumentere det.

Vi i Mystica og våre andre nettbutikker/butikker hater rett og slett falske steiner/krystaller, så vi gjør alt i vår makt for å ikke ha det i vårt sortiment. Vi foretar endel testkjøp hos nye produsenter og med det forstår vi hvem vi kan stole på. Men vi elsker enkelte menneskeskapte stener som f.eks Stjernestenene og spesielt aurakrystallene:)

MEN: Si ifra som kunde hvis du erfarer noe galt med din stein/krystall. Da hjelper du oss med å luke ut produsenter som med vilje eller uvilje tilbyr oss falske steiner. Hvis din erfaring var "riktig" da. Og om du tar feil, er det bare supert om at du tok kontakt:) Vi informerer gjerne:) Da vil vi foreta kontroller på de steinene som du har informert om. Da tester vi med ripetest, knusing av stein, bruk av mikroskop osv.

Og Circon-kvalitet hos Gullsmeden betyr ikke at stenen er ekte. Ekte Circon er svært så sjelden i naturen... Circon-kvalitet betyr at stenen er formskapt og fasettert..... Ikke ekte...Så spørr også gullsmeden....
I 99% av tilfellene hos Gullsmed er det industriuell Circon kvalitet.. Ikke ekte da..Kun en blanda kvarts-stein.
Det er som oftest ikke opplyst om av gullsmedene....Men vi gjør det:)

STEINER/KRYSTALLER VI IKKE TAR INN LENGRE

Moldavitt: Det hevdes at ca. 70% av markedet er falsk Moldavitt.
Citrin: Vi har noen få eksemplarer igjen, men ved neste kjøp= Brent Citrin. 
Jade: Vi har noen få eksemplarer igjen. Men Serpentin New Jade i fremtiden. 

Hvorfor skyldes det? Uansett om vi har ekte stein, vil alltid noen andre hevde det motsatte på sosiale medier, og det kan være pga et bilde, da holder vi oss langt unna. Et bilde vil aldri bevise noe..

Eksempel: Blant ca 750 Citrin/Brent Citrin i trommelstein vi har på lager, har vi nå blandet ekte Citrin med Brent Citrin. I fremtiden tilbys kun Brent Citrin,
Disse ekte steinene koster 5-6 ganger mer enn Brent Citrin, men så lenge markedet oversvømmes av falsk Citrin, og det er veldig vanskelig å skilne på ekte mot falsk....Da gir vi opp. Kun røngten-maskin som så vidt kan skille disse typene.. I en ekte Citrin er jerninnholdet noe annerledes enn i Brent Citrin.

Da er vi på den trygge siden i denne stein-verdenen som både tiltrekkes av ekte og "falske" leverandører.

 

KJØPE DIREKTE FRA VÅR BUTIKK

Hvis du/dere ønsker å se varen fysisk før /du dere kjøper, kom innom vår butikk i Nedre Eikervei 37A i Drammen.Vi er åpen mandag til fredag 0930-1430. Vi tar Visa, Vipps og kontanter.

Vår adresse: Nedre Eikervei 37 A - 3045 DRAMMEN
(Vis a vis City Self Storage Inngang 1 og 2 . Vi har sideinngangen ved bussholdeplassen)

VIPPS HAR TRUKKET MEG DOBBELT (SUM TRUKKET 2 GANGER)

Vi har erfart at noen få ganger blir kunder trukket 2 ganger ved bruk av Vipps. En feil som de jobber med.
MEN: Vi i Mystica får kun den ene summen og når vi har pakket sendingen, aktiviserer vi ordren og summen
blir da hentet fra Vipps. Vi har ingen mulighet til å trekke mer enn ordrens sum. 
Den andre summen blir stående som "reservert" og vil returneres tilbake til kunden. Du som kunde trenger ikke å foreta deg noe som helst. Hvis behov for mer informasjon, ta kontakt med Vipps. Vi kan ikke hjelpe mer enn å informere.

ER DERES VARER ETISK HENTET/UTVUNNET/FREMSTILT/BÆREKRAFTIG?

Vi kjøper fra 50-talls forskj. produsenter/leverandører og har ingen mulighet til å kontrollsikre slikt.
Vi har ikke midler til å reise til hver enkelt produsent.

Spør vi de enkelte produsentene, så er de «dressert» til å si ja. Det holder ikke for oss.

Men: Vi kjøper fra store handelshus stort sett og bl.a. støttes enslige kvinner med eller uten barn i India. Deler av omsetningen går f.eks til å sikre jobber i lokalsamfunnet og f.eks gjenplanting av trær eller donere til de som skal passe på at kun "skadet/død" Palo Santo trær skal brukes til Palo Santo Produkter. Originale Maya-Produkter som gir støtte til urfolket. Andre etiske firmaer er f.eks Holy Lama og English Teashop.
Vi blir alltid oppfordret til å gi en donasjon og vi har bl.a. donert til en landsby i Afrika som lager flere av produktene.

FAKTURA

Vi kan utstede faktura til kommuner, statlige institusjoner og større privatfirmaer som kan vise til 3 år med postive regnskapstall.
Ordren sendes da til oss på e-mail. Husk fakturaadresse og event. ref.mottaksnummer. Husk å påføre riktig
kontaktperson og leveringsadresse.

JEG KOMMER IKKE VIDERE FRA HANDLEKURVEN

Når man ikke kommer videre i til å betale, fra handlekurven, så skyldes det at 1 eller flere varer i din
handlekurv har blitt utsolgt i mellomtiden. Varen(e) må fjernes før man kan gå videre.
Se etter underlinje «må fjernes…» «eller 5-40 dagers lev.tid».


JEG ØNSKER Å BYTTE ELLER RETURNERE KLÆR - Hvordan går jeg frem?

Hvis du ikke ønsker et plagg, så gjelder angreretten. Skjemaet sendes automatisk til
deg på din oppførte e-mail når vi har sluttført din ordre og trykt "send".

NB: Ikke fjern lappene på plagget eller innpakningen. Da vil varen bli kraftig forringet og vi kan trolig ikke selge den via nettbutikken. 30-70% av varens verdi vil da ikke bli refundert.

Gjør så følgende:

 

  1. Send de varene du ønsker å bytte i retur til oss. Du er ansvarlig for at de kommer helt frem, så vi anbefaler å sende med sporing.
  2. Send oss en mail om hvilke varer du ønsker å bytte og evt. Hva du vil bytte de i eller om du vil returnere uten å bytte. (event.angrerettskjema)
  3. Så snart varene er mottatt vil vi sende nye varer / Kreditere i Klarna det du ikke skal beholde.
    Hvis du har valgt å betale med Klarna, så du må logge på din Klarna konto og utsette betalingen på de varene som du ikke vil beholde.